De la James Dean pana la Marilyn Monroe, Chris Hemsworth sau Taylor Swift au purtat blugi, o imbracaminte care a facut parte din acel garderoba practica si informala de zeci de ani, dar care lasa totusi o amprenta ecologica deosebita.
Potrivit datelor Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS), amprenta de mediu a industriei modei este „imensa” si depaseste cu mult utilizarea materiei prime. Fabricarea globala de imbracaminte si incaltaminte produce aproximativ 8% din emisiile de gaze cu efect de sera .
Valori durabile
Confectionarea blugilor necesita in jur de 7.500 de litri de apa , echivalentul cantitatii vitale pe care o persoana o bea in medie in sapte ani, conform datelor prezentate la Conferinta ONU pentru Comert si Dezvoltare din 2019 (UNTAD).
Fondatorul Slow Fashion In continuare , Gema Gomez , un expert in insuflarea valorilor durabile, asigura intr - un interviu cu Efe ca bumbacul, materia prima principala pentru texani, este unul dintre cele mai poluante produse cultivate intr - un mod conventional.
50% din seminte sunt transgenice, cantitatea de apa utilizata pentru irigarea plantelor si pesticidele si insecticidele folosite este „enorma”, spune Gomez.
Cu toate acestea, el adauga ca "nu am auzit niciodata despre sustenabilitate la fel de mult ca acum. Este coplesitor" , desi avertizeaza ca, probabil, in spatele tuturor acestor lucruri, exista "un anumit facelift", asa-numitul "marketing verde", fara sa aiba loc de fapt. schimbari fundamentale.
El subliniaza ca eficienta nu trebuie confundata cu sustenabilitatea, „ceea ce fac companiile mari de moda” si subliniaza colectiile de capsule realizate din materiale durabile, o „strategie care nu este semnificativa, tinand cont de mii de haine pe care le vand ”.
La randul ei, Silvia Perez Bou, profesor de sustenabilitate la ISEM-Universitatea din Navarra, confirma pentru Efe ca o companie de moda care nu este responsabila si transparenta astazi in lantul sau valoric - din selectia materiilor prime pana la punctul de vanzarea, care trece prin conditiile de munca ale lucratorilor, etc.-, „nu are viitor”.
Perez Bou subliniaza ca exista un dialog deschis „foarte interesant” despre denim cu propunerea „Jeans Redesign” lansata in 2019 de Ellen MacArthur Foundation, careia i s-au alaturat branduri precum Lee, Wrangler, H&M, Guess, Gap, C&A sau Republica Banana sa produca acest material textil in 2021 in conformitate cu criteriile din ghidul sau pentru o maniera mai circulara.
Aceste articole de imbracaminte ar trebui sa fie confectionate din fibre celulozice, fara a se limita la bumbac, ar trebui, de asemenea, sa evite utilizarea substantelor chimice interzise, finisate cu piatra, nisip sau permanganat, iar documentul sugereaza evitarea butoanelor metalice si a materialelor care complica demontarea lor si reciclarea ulterioara.
Una dintre companiile pioniere texane in gestionarea durabila a tesaturilor este olandezul G-Star Raw, care prezinta designuri din bumbac organic, completate cu fibre elastice durabile, o firma care considera ca fara constientizarea consumatorilor este dificil sa faca saltul catre haine durabile.
Energia regenerabila este utilizata in procesul de productie si nu sunt utilizate substante chimice nocive "inclusiv vopsirea indigo, confectionarea si spalarea articolelor", potrivit Schop.
Texanii care au primit certificarea Cradle to Cradle Product Innovation Institute, o masura recunoscuta la nivel mondial de produse mai sigure si mai durabile facute pentru economia circulara. In plus, compania a semnat Statutul Natiunilor Unite pentru industria modei pentru actiuni climatice bazat pe impactul climatic al sectorului modei.
Inclusiv alegerea unui serviciu de transport ecologic care neutralizeaza emisiile de gaze cu efect de sera cauzate de logistica.
Al patrulea raport anual privind starea modei 2020 de catre firma de consultanta McKinsey si BoF (The Business of Fashion), care a fost publicat la sfarsitul anului trecut, fara sa stie inca impactul crizei de sanatate asupra economiei, a prevazut cresterea industria ar incetini cu 3-4% sub 2019.
Raportul McKinsey a prezis deja un 2020 dificil pentru moda din trei motive: ca digitalizarea a castigat viteza; ca consumatorii cer produse mai durabile si ca slabiciunea generala sugruma marjele comerciale.
Cu toate acestea, a incheiat cu un mesaj pozitiv pentru branduri sa se alinieze „tendintelor dominante”. „Cei care continua sa inoveze o vor depasi” .EFE