Moda rapida distruge planeta noastra prin producerea de articole de imbracaminte care nu dureaza, impingand consumul prin crearea FOMO (frica de a ne pierde) la consumatori si aruncand poluanti in aer si in caile navigabile. Cu toate acestea, exista multe moduri de a lupta cu fast fashion. Cu aceste cuvinte, inspira-te din ceea ce fac alti oameni si afla cum poti sa-ti faci partea.
Usa rotativa a tendintelor modei are un produs secundar inevitabil: pe masura ce „in” de ieri devine „out” de azi, hainele sunt scoase cu lopata din dulapuri si la gunoi. Bun venit in lumea fast fashion. Pentru a tine pasul, cumparatorii trebuie sa isi reinnoiasca intotdeauna garderoba.
Cu acest stil de cumparare, exista costuri care ajung dincolo de contul bancar al patronului. „Moda rapida a devenit mai raspandita; imbracamintea este produsa in intervale de timp mai scurte, cu noi modele care apar la fiecare cateva saptamani pentru a satisface cererea pentru cele mai recente tendinte, dar odata cu aceasta vine un consum crescut si mai multa deseuri”1 . In aceasta, se naste ciclul care creeaza viteza modei rapide - un atribut atat de definitoriu incat se gaseste literalmente in numele sau -. Statisticile sunt infricosatoare: (in 2014, consumatorii) cumparau cu 60% mai mult decat in 2000.
Fiecare articol de imbracaminte este purtat mai putin inainte de a fi aruncat, iar aceasta durata de viata mai scurta inseamna emisii relative de fabricatie mai mari”1 . Aceasta cifra mare de afaceri este fundamentul fast fashion.
Luati in schimb filozofia din spatele modei durabile. Ritmul frenetic de cumparare este incetinit, iar hainele sunt facute sa reziste.
Modern Shibori, un brand de moda sustenabil, ia in considerare mult mai mult decat doar silueta atunci cand proiecteaza si confectioneaza haine.
Rezultatul: articole de imbracaminte de inalta calitate care sunt menite sa fie transmise generational, care nu sunt trecute la groapa de gunoi dupa cateva luni.
Urmatoarele sunt luate in considerare cu atentie in procesul de creatie: ce tesatura va rezista cel mai mult si va provoca cel mai putin daune planetei, care coloranti sunt naturali si nu sintetici, cate look-uri diferite poate scoate purtatorul din piesa pentru garderoba capsula. .. toate conducand la o imbracaminte care ramane in circulatie mult timp, adaugand la o economie circulara. Acestea sunt haine la moda si, de asemenea, rezistente.
Rezultatul: articole de imbracaminte de inalta calitate care sunt menite sa fie transmise generational, care nu sunt trecute la groapa de gunoi dupa cateva luni. Jenny Fong, designerul si fondatorul Modern Shibori, face piese de imbracaminte pe care ea le numeste „mostenire viitoare”. Moda durabila este o moda lenta .
Deci, ce inseamna cu adevarat o rata in continua crestere a productiei de moda, dincolo de costul evident pentru tine, consumatorul? Exista un pret de mediu si social mult mai mare de platit pentru a mentine ritmul frenetic.
Aceste statistici ilustreaza amploarea impactului (si au fost publicate initial de Programul Natiunilor Unite pentru Mediu (UNEP) si Fundatia Ellen MacArthur):
Un tricou de 5 dolari poate parea o afacere la inceput, dar in cele din urma pretul sau are consecinte mult mai devastatoare - mai ales atunci cand piesa de imbracaminte este fabricata ieftin si va trebui inlocuita imediat dupa cumparare.
A alege afaceri durabile atunci cand cumpara haine inseamna sa lupti impotriva acelei parti intunecate a modei. Inseamna, de asemenea, sa va folositi eficient timpul si bugetul de cumparaturi, deoarece achizitiile iubite va vor dura mult timp. De ce sa te indragostesti de pantaloni daca nu vor rezista? A alege piese de „mostenire viitoare” precum cele pe care Jenny le proiecteaza pentru Modern Shibori inseamna sa acumulati amintiri in hainele tale preferate timp de multi ani.
Constientizarea este primul pas. Dar ce urmeaza? NPR a venit cu 5 sfaturi pentru a renunta la moda rapida , care este un loc minunat de a incepe:
„Symphony Clarke, cunoscut sub numele de Thrift Guru pe retelele de socializare... recomanda un test de 30 de purtare: cand faci cumparaturi, intreaba-te daca ai purta acel articol de 30 de ori sau mai mult.”3
Un subpunct bun pentru aceasta: este bine sa luati in considerare daca articolul de imbracaminte este suficient de calitativ pentru a supravietui 30 de cicluri (sau mai mult!) la spalare. Pe termen lung, investitia in elemente esentiale de inalta calitate, de baza, care vor supravietui la infinit, se dovedeste a fi o investitie mai buna decat inlocuirea aceluiasi articol de imbracaminte - chiar si haine ieftine - iar si iar.
„Clarke si-a stabilit propriul stil personal renovand – luand ceva vechi si schimbandu-l. Ea ofera hainelor o senzatie de prospetime, taindu-le sau adaugand cateva detalii noi. Acest lucru este cunoscut si sub denumirea de upcycling.”3
Puteti obtine ceva ajutor pentru „renovarea” hainelor: Modern Shibori ofera upcycling a articolelor de imbracaminte anterioare - cu o optiune de revopsire si/sau broderie personalizata. A oferi unui articol de imbracaminte foarte iubit o a doua sansa si un nou inceput poate fi o miscare plina de satisfactii.
„Organizati un schimb de imbracaminte cu prietenii sau vindeti articolele inutile pe site-urile de revanzare.”3
Jenny se gandeste sa inceapa un schimb de haine Modern Shibori. Ce modalitate mai buna de a-ti schimba garderoba fara a condamna hainele care au inca multa viata in ele!
„Deoarece pandemia inseamna ca multi oameni evita cumparaturile suplimentare in persoana, economisirea online este din ce in ce mai raspandita.
„Nu trebuie sa ai bataia de cap sa intri in magazinul de uz casnic si sa te simti coplesit”, spune Clarke.
Puteti cumpara de pe aceleasi site-uri oamenii isi vand hainele.”3
Gasiti inspiratie in moda si oferte uimitoare pe site-uri de revanzare dedicate, cum ar fi ThredUp, Poshmark, Depop si The Real Real. 4
Unele campanii de moda sunt inselatoare, bazandu-se pe greenwashing pentru a atrage consumatorii. Invata sa fii atent la campaniile mereu exagerate pentru o industrie a modei mai echitabila si mai durabila. Elizabeth Cline, autoarea cartii The Conscious Closet: A Revolutionary Guide to Looking Good While Doing Good, defineste greenwashing ca „cand companiile fie induc in eroare intentionat consumatorii, fie pur si simplu vand si infrumuseteaza eforturile pe care le depun pentru a fi mai sustenabile.”3
Puterea ta de cumparare in calitate de consumator poate schimba aspectul terenului modei. Sprijinirea companiilor care investesc cu adevarat in angajatii lor si in planeta poate ajuta la cresterea modei lenta si durabila - pana la punctul in care poate depasi moda rapida.
Jenny s-a intalnit cu Caprece Jackson, care opereaza din Baltimore, pentru a discuta despre calatoria ei si angajamentul social in jurul modei durabile. S-au descoperit pe Instagram, unde au descoperit rapid ca impartasesc dragostea pentru moda si dorinta de a actiona impotriva schimbarilor climatice. Povestea lui Caprece este un exemplu excelent al modului in care poti lupta cu fast fashion prin crearea unei comunitati si a constientizarii in jurul modei durabile.
Caprece si-a gasit un outlet pe Instagram in timpul pandemiei, unde a gasit inspiratie in arta si moda. Moda este o parte esentiala a identitatii ei si organizeaza concentrandu-se pe implicarea ei in evenimente de moda sustenabila din Baltimore din 2011. Ea a creat prezentari de moda care au reunit o comunitate de moda sustenabila in curs de dezvoltare, plina de artisti purtabili, designeri de upcycle si zero waste. , si vopsitori naturali. Este considerata o vizionara a modei pentru Baltimore si intentioneaza sa faca un tur prin tara, gazduind schimburi de haine pe care le numeste „Swapeterias” in toamna lui 2021.