Cand te gandesti la moda de lux, mintea rataceste destul de libera pe strazile pietruite din Portofino sau pe podiumurile din Milano, spre pietele croite din Torino sau spre morile de lana din Biella. In Italia, practic. Daca stilul tau este inradacinat in mostenirea italiana, etichete italiene, nume italiene, croitorie italiana... orice italian, intr-adevar... faci ceva bine.
Exista chiar si un cuvant pentru nonsalanta personalizata pe care brandurile italiene de lux au intruchipat-o de mult: sprezzatura. Este la fel de mult o atitudine ca si un mod de a te imbraca – una care, de zeci de ani, a permis modei italiene de lux sa dea tonul vestimentar pentru restul lumii.
Cele mai faimoase case de lux din Italia sunt sinonime pentru stilul elevat: Gucci, Valentino, Zegna, Prada. Nimeni nu face moda de lux ca designerii italieni, dar acestea sunt doar varfurile aisbergului. Asa ca am cultivat o lista de 30 de marci de moda italiene de lux despre care ar trebui sa stiti ca o chestiune de urgenta stilistica.
Poate ai ridicat o spranceana indoielnica la prima alegere de pe lista noastra cu cele mai bune marci de moda italiene de lux: un producator umil de curele. Dar va vom vedea spranceana ridicata si va vom ridica pe voi doi, pentru ca curelele sunt piesa centrala a garderobei oricarui barbat.
Anderson's este o companie de familie cu sediul in Parma, pentru care ii multumim lui Carlo Valenti. Mester care a devenit antreprenor in moda, barbatul ar fi putut la fel de bine sa aiba piele in sange. De la infiintarea sa in 1966, compania sa s-a specializat in curele uluitor de lux, de la optiuni sobra din piele de vitel boabe pana la stiluri colorate si elastice tesute.
Alberto Aspesi si-a dat numele brandului sau elegant sic in 1969, iar lumea camasilor de lux nu a privit niciodata inapoi. (Articolul inaugural sa dovedit Aspesi a fost o camasa cu imprimeu leopard pentru barbati: un articol care apare in mod repetat in istoria modei italiene de lux.)
In timp ce Aspesi este inca considerat pe scara larga ca un bastion al camasilor de inalta calitate, si-a extins repertoriul de la acele imprimeuri animale timpurii. Acum, va puteti astepta sa gasiti o gama de optiuni de pret-a-porter care de obicei pun minimalismul in prim-plan, impreuna cu acel timbru italian unic de calitate, lux si eleganta atemporala.
Iti amintesti acel termen, „sprezzatura”? Tradus ca „nepasare studiata”, surprinde estetica cautata a Barenei, desi nu aceasta este toata povestea din spatele acestei etichete exclusive.
Pentru a ajunge la inima stilului evaziv al lui Barena, priviti pur si simplu la Venetia. Sandro Zara era un venetian cu aptitudini pentru textilele traditionale, iar numele marcii (care provine din „baro”) poate fi tradus ca „tari aparute” – un semn de cap catre Venetia si zonele inconjuratoare. Imagineaza-ti un pescar venetian pornind spre laguna intr-un costum din trei piese: cam asta o rezuma pe Barena.
Doua cuvinte: „croitorie moale”. De fapt, faceti din patru cuvinte pentru ca „jachetele nestructurate” merita si aici o runda de aplauze. Aceste patru cuvinte incapsuleaza perfect etosul lui Boglioli si ajung direct la inima a ceea ce diferentiaza acest brand de moda italian de lux de altii.
Traim intr-o epoca in care ne-am dat seama ca nu mai este necesar sa transpiram si sa suferim in croiala stransa si restrictiva. Dar Boglioli a folosit materiale moi ca unt si a creat jachete fara pereti de umar de zeci de ani. Astazi, marca merge cu experienta pe franghia stransa dintre confortul fericit si eleganta suava.
Palarii. Palarii, palarii, palarii. Palarii de zile intregi. Palarii, de fapt, din 1857, cand Giuseppe Borsalino a schimbat istoria articolelor pentru cap cu producatorul sau de renume mondial din Alessandria din nordul Italiei. Inca din acele zile de inceput, Borsalino a imbracat sefii unor celebritati precum Ingrid Bergman si Humphrey Bogart, printre altii.
Astazi, va puteti astepta sa gasiti o gama larga de palarii la oferta – de la panama de incredere la fedora suav pana la trilby-ul elegant – impreuna cu sepci si accesorii care sa se potriveasca chiar si cu cea mai larga gama de gusturi.
Pe masura ce progresam prin aceasta lista, veti observa cateva teme recurente. Anii 1960 este unul; marochinarie de lux este alta. Bottega Veneta, fondata in 1966 si provine din Vicenza, le cuprinde pe ambele.
Accesoriile pot fi o zona de inalta moda trecuta cu vederea – dar cand vine vorba de Bottega Veneta, nu vei mai lasa niciodata sa omiti un portofel de inalta calitate. Este un brand de lux care patrunde in fiecare domeniu al vietii – de la serviciu, la bauturile dupa munca, pana la duminica dimineata si inapoi la serviciu – cu un portofel si o pereche de pantofi pentru fiecare ocazie imaginabila.
Radacinile vestimentare ale lui Brioni sunt ferm plantate in Roma, unde a fost fondata in 1945. Nazareno Fonticoli si Gaetano Savini au infiintat brandul care, datorita calitatii inalte incontestabile a materialelor sale, va deveni elita Romei (si a lumii). Colectiile sale includ toate semnele distinctive ale stilului italian de lux: croitorie de mostenire, tricotaje ultrafine si articole de piele incredibile.
La fel ca atatea case de moda italiene, Brioni combina semnele sale catre istorie cu o imbratisare ferma a tehnologiei moderne, iar rezultatul este un brand care probabil va continua sa-si deschida drumul prin povestea modei barbatilor. La urma urmei, a gazduit prezentarea de moda masculina inaugurala din lume: 1952, in caz ca va intrebati.
Daca vreodata un brand a incapsulat frumusetea unica a hainelor italiene pentru barbati, acesta ar fi Brunello Cucinelli. Cucinelli insusi a fondat brandul in 1978, in timp ce era logodit cu (acum) sotie, Federica. Inspirat de magazinul de imbracaminte al Federicai din satul natal Solomeo, Cucinelli a decis sa faca propriile incursiuni in lumea tricotajelor.
De la primele zile ale romantismului si casmirului, brandul si-a extins semnificativ repertoriul, oferind costume pentru barbati, camasi si imbracaminte de calatorie – dar Brunello este inca putin diferit, cu o abordare unica a luxului usor de purtat. La urma urmei, nu orice casa de moda are un site web care se deschide cu un citat din filozoful Immanuel Kant; dar acesta este Cucinelli pentru tine.
Mai simplu spus, CP Company face imbracamintea sport, militara si de lucru mai luxoasa decat orice veti gasi oriunde altundeva. Estetica ochelari-sacou ofera ceva diferit fata de majoritatea brandurilor de moda italiene de lux, dar pastreaza si o obsesie pentru materiale si constructie.
Fondata de „nasul imbracamintei sportive urbane”, Massimo Osti, marca a fost cunoscuta initial ca Chester Perry, inainte ca Osti sa-si schimbe numele in 1978 in CP Company, mai eleganta si mai ascutita. De atunci, eticheta a fost un far al creativitatii in moda masculina si deosebit de influenta atunci cand vine vorba de vopsirea articolelor de imbracaminte si tesaturile tehnice.
Istoria lui Canali se citeste ca o istorie in ghivece a modei italiene pentru barbati, asa este proeminenta sa printre casele de moda italiene. Brandul a fost fondat in 1934 – si, la fel ca multe marci italiene de renume mondial, este condus de o familie de atunci.
Cand te gandesti la Canali, fara indoiala te gandesti la un stil moale, suav si slefuit. Plandandu-si radacinile intr-o era in care costumul de lounge abia incepea sa creasca in prestigiu, brandul si-a extins gama de-a lungul deceniilor pentru a include imbracaminte exterioara, accesorii si imbracaminte sport.
Mantua. Are un puternic element shakespearian, nu-i asa? Dar acest oras istoric italian a servit mai mult decat un fundal neclar pentru piese vechi de secole; este casa lui Corneliani si a oferit inspiratie, influenta si perspectiva casei de moda de secole.
Alfredo Corneliani a fondat brandul in anii 1930 si si-a facut un nume prin haine de ploaie de lux, printre alte forme de imbracaminte exterioara. Impermeabilele nu tipa eleganta dar nu te inseli, oferta lui Corneliani vine mana in mana cu acea forma inefabila de eleganta pe care doar italienii par sa o stapaneasca.
Chiar si cel mai provocat din punct de vedere vestimentar, fobic de stil si neconstient de moda, cunoaste acest brand de renume mondial. Dolce & Gabbana este un titan al industriei modei si este cu atat mai formidabil pentru inceputurile sale (comparativ) recente.
Brandul a fost fondat de – ati ghicit – Domenico Dolce si Stefano Gabbana in 1985 si intruchipeaza o abordare tinereasca, colorata si indrazneata a stilului italian clasic, aducand modele si detalii de imbracaminte sport intr-un mod traditional.
Ai cautat vreodata un pantof care sa se descurce la fel de bine pe munte ca si in oras? Nu cautati mai departe: Diemme a fost intotdeauna cu un pas inainte cand vine vorba de incaltaminte de performanta luxoasa, dar practica. Brandul provine din One di Fonte din Veneto, aproape de Dolomiti – si fiecare pantof este lucrat manual cu meticulozitate si dragoste la fabrica Calzaturificio Diemme.
Fondata de Dennis si Maico Signor, Diemme pune atat confortul fericit, cat si designul avansat in centrul activitatii sale – si o multime de optiuni. Cizme chelsea, cizme de drumetie, adidasi: indiferent de decor, Diemme iti acopera picioarele.
Daca Baz Luhrmann avea de gand sa transforme orice brand italian de moda de lux intr-un film, cu siguranta acesta ar fi Ermenegildo Zegna. Este sic, stralucitor si plin de farmec; pana acum, atat de italian. Dar are si ceva putin diferit. Este arty, indraznet si aventuros, fara frica sa incalce regulile de croitorie sau imbracamintea traditionala pentru barbati, mai ales sub actualul director de creatie Alessandro Sartori.
Este una dintre cele mai longevive marci italiene de lux, fondata in 1910. Iar istoria sa lunga include fluxurile si refluxurile tendintelor de croitorie, plus numeroase progrese in materie de tesaturi. Astazi, totusi, este la fel de laudat pentru modelele sale casual, cu elemente esentiale influentate de imbracaminte sport, in centrul ofertei sale.
Un adevarat brand de moda italian de lux nu se limiteaza la imbracarea pragmatica a hainelor. Ea patrunde in fiecare domeniu al vietii, punand nu doar un mod de a te imbraca, ci si un mod de a trai in centrul atentiei. Probabil ca niciun brand nu intelege asta mai mult decat ETRO.
Pentru ETRO, acel mod de viata inseamna culoare si auto-exprimare, ceva ce a ecou in imprimeurile si modelele sale, in special pe camasile sale de matase. Modelul caisley al marcii este unul dintre cele mai emblematice modele ale sale, asa ca daca doriti sa incercati modul ETRO, va recomandam ca un bun loc de plecare.
Cel mai cunoscut pentru genti? Noi am spune asa; si nu orice genti. Pielea delicios de moale de la Fendi este alaturi de jacquard sic si acestea sunt doar doua exemple care au facut din Fendi o eticheta de renume mondial atunci cand vine vorba de accesorii de toate tipurile.
Dar din ce in ce mai mult, nu este vorba doar de genti. Imprimeurile si elementele esentiale cu logo-ul lui Fendi l-au facut unul dintre cele mai vizibile nume din lume, insotit de colectii care cuprind imbracaminte formala si casual.
Numele „Armani” este sinonim cu moda inalta, asa este influenta fenomenala a lui Giorgio Armani, iconicitatea si carisma de nesters. Acest lucru se limiteaza la tasnire, dar Armani este un brand care picura cu o eleganta plina de bani si miere, precum si o mostenire de platina in istoria imbracamintei pentru barbati.
Ofera articole de baza din garderoba din abundenta (de la costume la costume de baie), cu croiala sa nestructurata si potrivirile relaxate care surprind perfect abordarea relaxata a italienilor fata de lux.
Un brand care nu are nevoie de prezentare, nu in ultimul rand din cauza proliferarii sale in saloanele de prima clasa din aeroport si pe covoarele rosii de la Hollywood. Numele Gucci este o icoana a luxului modern, stilurile marcii pot fi recunoscute instantaneu – de la mocasini tip morti de cal si curele de referinta pana la croiala retrospectiva si colaborarile de imbracaminte sport atragatoare.
Guccio Gucci a fondat brandul in 1921 si, desi familia Gucci nu mai este implicata (a se vedea recentul film de la Hollywood pentru detalii suculente), ramane unul dintre cele mai mari nume din afacere, fara teama sa-si etaleze propria opulenta. Primele sale au implicat crearea de bagaje de ultima generatie pentru inalta societate italiana, dar astazi este o eticheta completa de tip high-roller, care ofera accesorii de lux, pantofi, articole unice personalizate si articole gata de purtat. Si toate acestea foarte Gucci.
Astazi face parte din familia impresionanta de etichete Slowear, dar Incotex si interpretarea sa unica a stilului italian dateaza din 1951, cand si-a inceput viata la Venetia. De atunci, marca a fost cunoscuta ca un artizan aproape inegalabil al pantalonilor croiti cu meticulozitate.
Fie ca esti dupa pantaloni sau pantaloni slim-fit, Incotex are potrivirea pentru tine. A inceput ca un echipament militar, iar colectiile sale pastreaza inca un grad de practicitate rezistenta la uzura, cu tehnologia si confortul inca in fata si in centru.
Originile lui Loro Piana se intind mai departe decat majoritatea marcilor italiene de imbracaminte pentru barbati, familia si-a inceput afacerea cu lana in Trivero din anii 1800. Cu toate acestea, compania asa cum o cunoastem astazi a fost fondata de Pietro Loro Piana in 1924. De asemenea, este specializata in lana, producand unele dintre cele mai bune articole de imbracaminte din casmir si vicuna pe care le veti gasi oriunde.
In timp ce creatiile sale din lana vor fi mostenirea de durata a marcii, Loro Piana ofera o gama larga de articole gata de purtat, inclusiv imbracaminte de ploaie, costume de baie si incaltaminte. Articolele sale de in si piele merita, de asemenea, verificate, deoarece compania isi extinde expertiza in tesaturi.
Interesant este ca acest brand de moda italian de lux a fost fondat la Milano, in 1994, nu de un italian, ci de Consuelo Castiglioni, un designer de origine elvetiana.
Dupa cum probabil ati ghicit de la inceputurile sale relativ recente, acesta este un brand modern pana la baza. Va puteti astepta sa gasiti articole de pret-a-porter tipice, dar lui Marni ii place sa se joace si sa experimenteze cu colectiile sale.
Uitati de neutre decupate sau de potriviri simple si sigure. Marni se refera la culori indraznete, imprimeuri si grafica artistice si stil inedit. Toate acestea il fac sa fie o alegere a modei.
Pentru a ajunge la inima acestui brand, priviti pur si simplu la barbatul insusi. Massimo Alba citeaza din David Foster Wallace cand se gandeste la ceea ce inseamna cu adevarat hainele noastre pentru noi: „Toata lumea este identica in credinta lor secreta si nespusa ca, in adancul sufletului, sunt diferiti de toti ceilalti.” Asta chiar iti spune tot ce trebuie sa stii.
Iar showroom-ul lui Alba – in cartierul Navigli din Milano – prezinta acea mentalitate clasica cu o intorsatura. Stilul este croiala de lux relaxata si imbracamintea de agrement inalta, care se intalnesc intr-o abordare eleganta si distinctiva a imbracamintei casual inteligente.
Palete indraznete, stropi luminoase de culoare in zig-zag si modele vesele si atragatoare: toate lucrurile care separa Missoni de contemporanii sai si o marcheaza ca o eticheta de moda italiana de lux definitorie a timpurilor recente.
Ca multe marci, a inceput in familie – a fost fondata in 1953 de Otavio si Rosita Missoni si acum este condusa de fiica lor. Acele modele stralucitoare si indraznete vorbesc de la sine. Le veti gasi in colectiile Missoni, de la tricotaje fine la piese de zi cu zi cu influenta sport. O marca eliminata cu siguranta din designul italian de taiat prajituri.
Un brand italian cu origini franceze, Moncler a aparut pe scena imbracamintei exterioare in 1952, prin amabilitatea lui Rene Ramillon si Andre Vincent. A devenit brandul preferat pentru oricine ii place sa petreaca mult timp si multi bani la munte: ganditi-va la imbracaminte de schi, ghete de drumetie si alte elemente esentiale pentru exterior, toate combinand constructia tehnica cu o estetica retro jucaus.
Multa imbracaminte tehnica pune functia peste forma. Moncler este diferit prin faptul ca ii pune pe cei doi la nivel. Modelele sale pline de culoare si siluetele indraznete sunt nesfarsit de scumpe – concepute pentru a fi la fel de atragatoare intr-un bar din oras, precum sunt pe un zapada alpin.
Este atat de des precedat de trei cuvinte simple: „Diavolul poarta...” Dar, in timp ce autorul Lauren Weisberger a pus acest brand emblematic pe harta filistenilor modei, este o eticheta care de mult, de mult inainteaza strigatele stridente ale lui Stanley Tucci: „Incingeti-va. coapsele!”
Prada este una dintre cele mai istorice case de moda din lume si o piatra de temelie a designului italian. A contribuit la modelarea modei de lux de mai bine de 100 de ani si, in timp ce colectia pentru barbati a inceput abia in anii 1990, design-ul sau revolutionar, stilul sic si atractia de tendinte s-au asigurat ca nu se abate niciodata departe de varf.
Estetica sportiva si militara nu a fost intotdeauna asociata cu moda inalta, dar Stone Island a fost una dintre etichetele care au initiat o abordare de lux a acestor coduri vestimentare casual.
Iti amintesti de Massimo Osti, faimosul companiei CP? Este un om cu multe talente; a fondat Stone Island in anii 1980, introducand o colectie de sapte jachete care purtau (acum faimos in intreaga lume) peticul Stone Island.
Oferind acum o gama formidabila de imbracaminte exterioara, impreuna cu articole esentiale distinctive, compania face parte din grupul Moncler din 2020.
Nici un dulap (sau suport pentru pantofi) nu este complet fara o pereche de pantofi Tod's. Exact stilul pe care il alegeti depinde de dvs. – avem un punct slab pentru mocasini – dar colectia Tod’s este definita de design atemporal, eleganta italiana si cele mai bune materiale si maiestrie.
Filippo Della Valle a fondat compania in 1900, astfel incat brandul a pus picioarele barbatilor si femeilor de mai bine de un secol. In ultimii ani, colectia a inclus adidasi de lux, pe masura ce dulapurile devin din ce in ce mai casual si puteti gasi si accesorii exemplare precum curele din piele si genti de lux.
Este un alt titan al lumii modei: Valentino a fost fondat la Roma de Valentino Garavani in 1960, revarsand eleganta traditionala a couture-ului italian croit. Astazi, merita sa te uiti la directorul de creatie Pierpaolo Piccioli pentru a descoperi exact ce-l face pe Valentino.
Piccioli s-a concentrat intotdeauna pe puterea modei de a spune o poveste si aduce in rolul sau o dragoste de-o viata pentru cinema. Colectiile sale recente includ imprimeuri color-pop, imbracaminte sport si stifturi din abundenta, alaturi de prelucrarea meticuloasa a costumelor si camasilor.
Acest brand a fost fondat in 1911, pe strazile stralucitoare, incarcate de posibilitati din Milano. Dar daca sunteti in Marea Britanie, veti dori sa va ciulati urechile cand vine vorba de Valstar. Motivul? Valstar s-a specializat de mult timp in imbracaminte exterioara: a produs primele haine de ploaie hidrofuge, fabricate in Italia.
Valstar a echipat, de asemenea, pilotii americani cu jacheta de zbor A1 in 1935 si a introdus „Valstarino”, o jacheta de inspiratie militara, inefabil de sofisticata, care si-a castigat locul in salile faimei modei de lux. Astazi, ca intotdeauna, poti apela la Valstar pentru toate nevoile tale de imbracaminte exterioara sic si eleganta.
Ultimul nostru brand italian de moda de lux este o forta pura a naturii. Gianni Versace si-a debutat linia de imbracaminte la Milano (unde altundeva?) in 1978; restul este istoria modei. Este o eticheta care s-a delectat mereu cu extravaganta. Modelele sale prezinta capete Medusa, imprimeuri baroc, logo-uri mari si auriu. Mult aur.
Asta inseamna ca nu va fi pentru toata lumea: o adevarata abordare a luxului, du-te greu sau acasa. Dar, ca si in cazul tuturor marcilor de pe aceasta lista, este sustinuta de tesaturi si fabricatie la fel de bune ca povestea marcii.